( تحصیلات : لیسانس ، 23 ساله )

بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و خسته نباشید
ظاهراً حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده که فرمودند: «شرق و غرب عالم را بگردید علم صحیح را باید از ما اهلبیت(ع) فرا بگیرید» (نقل به مضمون).
حالا با توجه به اینکه بنده دانشجوی رشته معماری هستم، سوال اینجاست منظور از علم در این حدیث، مطلق علم است؟ یعنی علومی مثل علم معماری را هم شامل می شود؟
آیا برای ما که میخواهیم هنرمان را منطبق بر تعالیم و آموزه های اهلبیت و قرآن قرار دهیم، حدیثی راجع به نحوه معماری کردن وجود دارد؟ همانطور که راجع به نحوه خطاطی کردن احادیثی وجود دارد که جزئیات آن را شرح می دهد؟
اصلاً نگاه اهلبیت ( منظورم مطلقاً در احادیث و روایات است) به هنر چگونه است؟ آیا آنها به هنر اشاره کرده اند یا به آن بی اعتنا بوده اند؟
فقط خواهشاً بنده را به کتابهایی که علما در این رابطه نوشته اند ارجاع ندهید که البته اجر اونها محفوظ و با خداست. ولی منظور بنده احادیث و روایاتی است که مستقیماً به هنر اشاره کرده و قابل استناد باشند.
با تشکر وخدانگهدار


مشاور (sayed mojtaba navab)

با عرض سلام وتبریک ماه میهمانی خدا خدمت برادر گرامی! آنچه از روایات اهل بیت ع بر می آید یکی تقسیم بندی علوم عالم به علم و فضل است که آنچه مربوط به خلقت عالم و ادم و خداشناسی و توحیو معاد و در یک کلام حکمت و کلام و بعد هم فقه عملی است را علم حقیقی می دانند و بقیه شقوق علم را فضل یعنی مایه برتری انسان و شرافت و کرامت او می دانند . با بررسی و دقت و تفکر در آیات نورانی قرآن و روایات معصومین می فهمیم که هر چیزی که در راه دانایی و بینایی و بصیرت انسان و درنتیجه کمال مطلوب و سعادت او را تضمین می نماید را تایید و حتی بسیار سفارش نموده اند : اطلبوالعلم و لو باالصین ....اطلبواالعلم من امهد الی اللحد.......طلب العلم فریضه-واجبه- علی کل مسلم و مسلمه............الحکمت ضاله –گمشده- المومن فاطلبوها ولو عند الکافر............. پس با توجه به این نکته که دانایی و تفکر دارای بالاترین درجه هست مسلما اگر تعریف ما از هنر همان چیزی باشد که شما فرموده اید نه آنچه مادیگراها و اگزیستانسیالیست ها و.می گویند-هنر برای هنر- که همان افسارگسیختگی در دو قوه منفی شهوت و خشم است و نه در راه تکامل انسان . در صورت نخست و تعریف شما آری اهل بیت ع آن را تایید و تشویق می نمایند اما چه کنیم که ایشان در برهه ای از زمان قرار گرفته بودند که هنرهای ان زمان همگی در دست دشمنان لجوج و عنود قرآن و اهل بیت ع بود که به اسم اسلام و خلافت رسول الله هر چه می خواستند می کردند. از شما خواهش می کنم به عنوان یک جوان مشتاق دغدغه دار به یکی کتاب شریف اصول کافی جلد اول و جلد دوم و اگر زمان و توان علمی و ... دارید به کتب اربعه شیعه مراجعه نموده و این خدمت را در حق قران و اهل بیت ع بنمایید و روایات آن را استخراج نمایید و مسلما روایت مستقیمی در باب هنر امروزی نخواهید یافت اما فکر اهل بیت ع در راه اشاعه فرهنگ دینی بوده است . البته زمان تکامل عقل بشری یعنی از حدود پانصد سال پیش به ایتن طرف مردانی چون شیخ بهایی با کمک های شاه عباس کبیر و ... تواستند در علوم اسلامی و هنر اسلامی ابداعاتی چون مسجد جامع عباسی یا منار جنبان یا حمام شیخ را بیافرینند که نیاز به تحقیق و مطالعه و فکر دارد. امیدوارم مرا ببخشد.......... موفق ، موید و پیروز و سربلند باشید!!